België

De eerste heuvels

Al voor we bij de grens waren hadden we de eerste heuvels al te pakken. Limburg heeft ze dus ook!! En dan België, de grenspaal stond hoog in de berm en waren er al bijna voorbij gefietst. Toch nog even een foto als bewijs en daarna weer verder. Tanken in het dorpje vlak over de grens (voor de brander, en benzine is goedkoper bij onze buren).

Vanaf de grens voelden we de Ardennen gelijk al in onze benen. Bijna de hele dag zijn we gestegen. De natuur is prachtig, mooie stukjes bos afgewisseld met Akkerbouw en weides vol koeien. Zonder het bos en de heuvels is het net Groningen. De dorpjes hebben gelijk al een totaal andere uitstraling. Leuk, want we hebben nu echt het gevoel dat we op reis zijn.

De eerste dag hebben we gereden tot Jalhay. De eerste camping waar we de mogelijkheid hadden om Frans te praten….. helaas hij wordt beheerd door nederlanders. Hier in dit stuk Ardennen worden we telkens na onze pogingen Frans in het Nederlands aangesproken. Hoezo buitenland.

Dag twee begon in de regen, toch op pad gegaan met onze jassen aan en een lange broek. De hele dag bleef het vrij fris al stopte de regen gelukkig snel. De eerste col die we gefietst hebben is ook een feit. ” Col du Rossier” van maar liefst 556meters hoog!! Voor ons momenteel een top prestatie. Daarna weer heerlijk afdalen en tijdens die afdaling langs een man met volbeladen kinderwagen gesjeest.

Op de camping komen we een stel nederlanders tegen die wij de dag tevoren hebben ingehaald. Zij zijn ook lang met de fiets op reis en gaan naar Spanje toe. Op het moment dat ze vertellen over een Nederlander (Fries) die met kar op pelgrimstocht is komt hij net aangewandeld. Met 44km in de benen heeft hij al ons respect verdiend. Wel grappig om zo met drie Nederlandse tentjes op een veldje te staan.

Dag 3 in België rijden we ‘sochtends de grens over met Luxemburg. In eerste instantie valt ons alleen de grenspaal op die in de berm staat. Even later zien we dat het bord ” Luxemburg” verkeerd om staat. Marlous zorgt ervoor dat iedereen na ons wel weet welk land hij binnengaat.

Maastricht- Jalhay: 56km
Jalhay- Cetturu: 78km
Cetturu- Bourscheid(L): 61km
Totaal België: 141km

[google-map-v3 shortcodeid=”002c7ac5″ width=”100%” height=”450″ zoom=”12″ maptype=”roadmap” mapalign=”center” directionhint=”false” language=”default” poweredby=”false” maptypecontrol=”false” pancontrol=”true” zoomcontrol=”true” scalecontrol=”true” streetviewcontrol=”true” scrollwheelcontrol=”false” draggable=”true” tiltfourtyfive=”false” enablegeolocationmarker=”false” enablemarkerclustering=”false” addmarkermashup=”false” addmarkermashupbubble=”false” addmarkerlist=”Maastricht{}1-default.png|Jalhay{}1-default.png{}Maastricht – Jalhay: 56km|Cetturu{}1-default.png{}Jalhay – Cetturu: 78km|Bourscheid{}1-default.png{}Cetturu – Bourscheid(L): 61km” bubbleautopan=”true” distanceunits=”km” showbike=”false” showtraffic=”false” showpanoramio=”false”]