Fietsend op weg naar Nepal

Volgeladen met een goed ontbijt in de buik en echte appeltaart in de tas fietsen we Phuskar uit op weg naar Jaipur. We beginnen de dag met een mooi klimmetje en rijden langs apen, bos en mooie huisjes.

De kleine weg wordt een echte Highway met 4 banen en we komen zelfs bij een tolpoort. Hier geen probleem want fietsers kunnen gratis door. De wind staat goed en we maken er een lange dag van. 30 kilometer voor Jaipur stoppen we en slapen we in een resort langs de snelweg.

Jaipur bereiken we snel en het is lekker om zo op tijd te zijn. We zoeken naar een lekker plekje en vinden dit in de tuin van een hotel. De kamers zijn duur en vallen tegen maar het kleine grasveldje ziet er goed uit. Tegen een kleine vergoeding mogen we de tent opzetten en gebruiken maken van badkamer en wc. Kamperen dus in de grote stad die Jaipur heet. De stad zelf vinden we lang niet zo leuk als bijvoorbeeld Jodhpur maar het bezit alle gemakken zoals goede restaurants en winkels. We blijven een paar dagen en genieten van westerse bedrijven zoals de MacDonalds en de PizzaHut. Wat een moderne reizigers zijn we toch.

We verlaten Jaipur via het oude stadsgedeelte en fietsen kort over de snelweg naar Delhi. Bij een afslag naar een fort besluiten we deze omhoog te volgen. Al kronkelend komen we boven bij een fantastisch fort dat boven alles uitsteekt. Het bezit het grootste verrijdbare kanon ter wereld en we parkeren onze fietsen voor een bezoek. Binnen zien we dat er een pad naar beneden loopt die we met de fietsen kunnen nemen. Dit pad brengt ons weer bij de grote weg en het scheelt enorm in omfietsen. Terwijl we naar beneden lopen zien en horen we een groep olifanten baden in een klein meertje. Deze olifanten zijn bedoeld om toeristen omhoog te brengen naar het fort.

Via een prachtig mooie slingerweg komen we aan in Sariska. Hier is het Sariska Tiger Reserve gelegen dat inmiddels geen tijgers meer bezit. Het bezit gelukkig nog genoeg andere “wilde” dieren en met een jeep brengen we een bezoek aan dit park. Een erg leuke rit met veel wildlife volgt. We zien onder andere: Jackal, zwarte en witte ooievaar, Samber, Blue Bull of antilope, Jungle Cat, Owl, apen en nog meer. Mooi mooi mooi al met al.

In een paar dagen rijden we door de velden naar Delhi. Elke ochtend fietsen we met de lippen stijf op elkaar door wolken hele kleine vliegjes. Waarschijnlijk allemaal net uitgekomen. Al jeukend, krabbend en slaand komen we de ochtenden door en hopen op de wind die ons van de beestjes verlost. Het landschap is verder vlak met veel vergelijkenissen met het stuk Pakistan dat we gefietst hebben. 60 kilometer voor Delhi slapen we nog een nacht in de tent. De enige overnachtingsplek is een erg duur resort met een grote tuin. Wij vinden de kamers te duur in verhouding met wat je krijgt. Na lang puffen en zuchten mogen we uiteindelijk de tent opzetten en hier een nacht gratis overnachten. Dikke prima dus en we vormen gelijk een publiekstrekker op het terrein. Delhi rijden we makkelijk binnen en zonder moeite hebben we in een druk toeristen straatje een hotelletje gevonden.

Onze dagen in Delhi besteden we vooral met heerlijk relaxen. We lopen elke dag een rondje door onze “wijk”, shoppen wat en gaan ’s avonds lekker ergens eten. Een grote plus van het eten in Delhi is dat we er weer een keer steak kunnen eten. In verband met de heilige koe is het niet rund maar waterbuffel. Dit smaakt echter fantastisch en van ons mogen de koeien best heilig blijven. Delhi is een leuke stad wat heel breed verspreid is. In tegenstrijding met bijvoorbeeld Bombay zijn de gebouwen relatief laag, iets wat we niet van de hoofdstad hadden verwacht. Terwijl we in Delhi zijn komt meneer Bush van America een bezoek brengen aan India en verblijft hij in de stad. Een feit dat niet alle Indiase mensen even blij maakt en wat voor genoeg stof tot praten zorgt. Verder merken we er niets van en daar zijn we ook wel blij mee.

De dag dat we uit Delhi willen vertrekken voel ik me niet goed. Na het ontbijt besluiten we niet te gaan en kruip ik weer in bed. Een dag later ben ik er weer en gaan we op pad en fietsen we naar Palwal. ’s Avonds krijgt Marlous koorts wat ons doet besluiten om weer een dag op een plek te blijven. Omdat we naar Agra willen, fietsen we over de enige mogelijke weg en dat is de snelweg. Dit is nou niet onze favoriete bezigheid maar het valt gelukkig mee. We zien veel pelgrims langs de kant lopen en als we een paar aanspreken blijkt dat ze op weg zijn naar een belangrijk Hindoe festival. Wij gaan naar Mathura wat een heilige stad is voor Hindoes. Hier verblijven we in een hotelletje aan de rivier en ’s ochtends stappen we na het ontbijt in een bootje voor een tochtje langs de Ghats. Dit zijn badplaatsen voor Hindoes waar ze zich kunnen reinigen in de rivier. Een erg leuke tocht met een vriendelijke roeier en mooie plaatjes. Marlous kan het niet laten zich even uit te leven en ze roeit ons een stukje rond.

Agra de stad van de wereldberoemde Taj Mahal is een drukke chaotische stad. Gelukkig is het gedeelte rond de Taj Mahal veel relaxter en hier vinden we een hotelletje met tuin. We blijven hier een paar dagen en verbazen ons over de rijen toeristen die zich voor de hekken van Taj verzamelen. De dag van ons vertrek staan we voor zonsopgang op en verzamelen we samen met drommen andere zielen om de zon op te zien komen en de stralen het marmer van de Taj doen verlichten. Helaas geen mooie heldere lucht en geen zon. Alleen maar witte wolken die zich eindeloos uitstrekken over de hemel. We maken een paar foto’s en komen gezamenlijk tot de beslissing dat alle ophef over de Taj Mahal in onze ogen een beetje overdreven is. Voor ons is het zeker niet een van de mooiste bouwwerken die we hebben gezien. Een 8e wereldwonder ziet er voor ons anders uit.

Er zijn stakingen en demonstraties aangekondigt voor begin april in Nepal. Dit doet ons beslissen om nu in een keer naar de grens te fietsen en voor 1 april bij het Noble House te zijn. Op deze manier hoeven we niet rond te reizen op het moment dat de stakingen beginnen en het land stil komt te liggen. We fietsen in de meest rechte lijn naar de grens met Nepal. Het fietsen gaat over weggetjes die mooi in het lanschap liggen. De mensen reageren weer leuk op onze aanwezigheid en aan aandacht dan ook geen tekort. De Delhi Belly slaat weer een keer toe en met kramp in de maag zitten we een paar dagen vast in Kanpur. Hierna weer door om op 21 maart de grens met Nepal over te steken.

Dit laatste stuk genieten we nog een laatste keer van toeterende auto’s en motoren. Bussen die zich overal voor gooien, net zoals de vrachtwagens. Spugende mannen, piesende mannen, mannen die ons voor willen blijven op hun fiets. Jongens die “Hi” zeggen, koeien op straat, winkeltjes aan de kant, werkende mensen in de graanvelden, overstekende apen en zwijnen. Kinderen die naar ons toe rennen: “Hello, dada, byebye en schoolpen?” Al met al: India Ten Top!!